Using social media for research during COVID-19 pandemic in a cohort in Rio Grande do Sul state, Brazil

Autores/as

  • Jayne Leite Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Medicina, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-4612-7301
  • Natan Feter Universidade Federal de Pelotas, Escola Superior de Educação Física, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. The University of Queensland, School of Human Movement and Nutritional Sciences, Brisbane, Queensland, Australia. https://orcid.org/0000-0001-6295-9792
  • Igor Retzlaff Doring Universidade Federal de Pelotas, Escola Superior de Educação Física, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-4279-2707
  • Júlia Cassurriaga Universidade Federal de Pelotas, Escola Superior de Educação Física, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-8352-6774
  • Eduardo Lucia Caputo Universidade Federal de Pelotas, Escola Superior de Educação Física, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-3515-9308

DOI:

https://doi.org/10.12820/rbafs.25e0154

Palabras clave:

Social networking, Longitudinal studies, Research design, Methods

Resumen

We aim to share our experience of participants recruitment for the Prospective Study about Mental and Physical Health (PAMPA) cohort study using social media. The recruitment strategies were based mainly on social media. The inclusion criteria were being 18 years old or more and resident of Rio Grande do Sul state. In the survey’s official Facebook® and Instagram® page some strategies were adopted, such as weekly posting schedule, use of hashtags, organic publications, and boosted publications. Over the first 13 days of study, 1773 people were reached by an organic engagement. Boosted campaigns increased the average interactions reaching a total of 34,376 people, leading to 857 clicks on the survey’s link. Social media is a useful tool for participants recruitment strategy in epidemiological researches. However, internet-based approaches aiming to reach a more heterogeneous sample should be developed.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Hussain W. Role of Social Media in COVID-19 Pandemic. Int J Front Sci. 2020;19(4):59-60.

Boni RB. Websurveys nos tempos de COVID-19. Cad Saúde Pública. 2020;36(7): e00155820.

Christensen T, Riis AH, Hatch EE, Wise LA, Nielsen MG, Rothman KJ, Toft Sørensen H, Mikkelsen EM. Costs and Efficiency of Online and Offline Recruitment Methods: A Web-Based Cohort Study. J Med Internet Res. 2017;1;19(3):e58.

Gelinas L, Pierce R, Winkler S, Cohen IG, Lynch HF, Bierer BE. Using Social Media as a Research Recruitment Tool: Ethical Issues and Recommendations. Am J Bioeth. 2017;17(3):3-14.

Governo do Estado do Rio Grande do Sul. DECRETO N.o 55.240, DE 10 DE MAIO DE 2020 [Internet]. 2020 Available from <https://planejamento.rs.gov.br/normativas-distanciamento> [2020 Sep].

Feter N, Caputo EL, Doring IR, Leite JS, Cassuriaga J, Reichert FF, et al. Longitudinal study about low back pain, mental health, and access to healthcare system during COVID-19 pandemic: protocol of an ambispective cohort. medRxiv. Cold Spring Harbor Laboratory Press; 2020:1-11. Available from: <https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.22.20160309v1> [2020 Sep].

Grandi MLC, Flores N. Estratégias de engajamento de pesquisadores nas mídias sociais do periódico ciência rural. Rev do EDICC. 2020;6:311-22.

Fonseca MN, Accioly NS, Garcias C, Ferentz L. Hashtags related to Covid-19 in Brazil: the usage during the beginning of the social isolation. Com Ciências Saúde.2020;31(1):131-43.

Canaltech. O que é hashtag? [cited 2020 ago 15]. Available from: <https://canaltech.com.br/produtos/O-que-e-hashtag/>

Hashtag: o que significa e como usar #hashtag nas redes sociais?. Resultados digitais [cited 2020 ago 15]. Available from <https://resultadosdigitais.com.br/blog/o-que-e-hashtag> [2020 Sep].

Brasil. Instituto Brasileiro de geografia e Estatística. Censo demográfico 2010 [serial on internet] 2010 Available from: <https://censo2010.ibge.gov.br/> [2020 Sep].

Moraes D. Entenda o que é tráfego orgânico e por que ele é essencial para sua estratégia online. 2018. Available from: <https://rockcontent.com/br/blog/o-que-e-trafego-organico> [2020 Ago].

Lucca D, Galeazzi TL. O instagram como estratégia de marketing digital na empresa nutriativa. Santa Catarina. Instituto Federal de Santa Catarina; 2019.

Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação. Painel TIC COVID-19 pesquisa sobre o uso da internet no Brasil durante a pandemia do novo coronavírus. 2020. Available from: <https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/20200930180249/painel_tic_covid19_2edicao_livro%20eletr%C3%B4nico.pdf> [2020 Oct].

Souza DC. Ciência em rede: o potencial dos periódicos científicos para divulgação no Facebook® e educação [dissertação de mestrado]. Rio de Janeiro: Instituto Oswaldo Cruz, Fundação Oswaldo Cruz; 2019.

Descargas

Publicado

2020-11-21

Cómo citar

1.
Leite J, Feter N, Doring IR, Cassurriaga J, Caputo EL. Using social media for research during COVID-19 pandemic in a cohort in Rio Grande do Sul state, Brazil. Rev. Bras. Ativ. Fís. Saúde [Internet]. 21 de noviembre de 2020 [citado 3 de julio de 2024];25:1-5. Disponible en: https://rbafs.org.br/RBAFS/article/view/14455

Número

Sección

Investigación y posgrado en actividad física y salud