Distance training for professionals in the Academia das Cidades and Academia de Saúde Programs in Pernambuco
DOI:
https://doi.org/10.12820/rbafs.25e0180Palabras clave:
Primary health care, Health promotion, Permanent education, Health training and practicesResumen
The objective of this study was to describe the experience of the development of the upgrading course in strategic actions for professionals in the Academia das Cidades e Saúde Programs, conducted by the School of Government in Public Health, together with the technical team of the Programs at the State Health Secretariat and the Secretariat for Urban Development and Housing, both from Pernambuco. For this, the experience report format was used. The course was developed through distance learning, in three stages: planning, development and evaluation. The minutes of meetings, tutors’ reports, online course monitoring files and students’ evaluations were used to describe the experience. The course was offered in 2019, in the state’s first health macro-region. Of the 156 professionals enrolled in the course, and who worked in the Programs, 100 concluded it, and positively evaluated the course, mainly in terms of changes in their work practices.
Descargas
Citas
Pernambuco PCP. Decreto nº 31.140 de 6 de dezembro de 2007. Institui o Programa Academia das Cidades no âmbito do Poder Executivo Estadual e dá outras providências. Diário Oficial de Pernambuco, Recife, PE, 07 dez. 2007. Nº 230, p. 3. 2.
Brasil. Portaria GM/MS nº 2.681, 7 de novembro de 2013. Redefine o Programa Academia da Saúde no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS). Diário Oficial [da] União. Brasília, p37, 8 nov 2013. Seção 1.
Lemos EC, Paes IMBS, Abath MB, Brainer MGF, Lima JIAF. Monitoramento do Programa
Academia das Cidades e da Saúde: a experiência de Pernambuco. Rev Bras Ativ Fís Saúde. 2015;20(2):203-7.
Pernambuco. Lei nº 15.066 - Criação da Unidade Técnica Escola de Governo em Saúde – ESPPE – Diário Oficial [do] Estado [de] Pernambuco. Recife, 4 set 2013, p.5.
Pernambuco. Governo do Estado. Secretaria de Saúde. A educação como elemento transformador do trabalho em saúde: formação em saúde pública no SUS em Pernambuco. Recife: Editora Cromos; 2019.
Pernambuco. Governo do Estado de Pernambuco. Secretaria de Saúde. Plano de educação permanente em saúde de Pernambuco. Recife. 2018.
Brasil. Política Nacional de Promoção da Saúde. Portaria GM/MS no 2446, 11 de novembro de 2014. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, n. 220, p.68-70, 13 nov. 2014. Seção 1.
Cruz JR, Lima DCP. Trajetória da educação a distância no Brasil: políticas, programas e ações nos últimos 40 anos. J. Polit. Educ. 2019;13(13): 1-19.
Batista MVV, Pinheiro CD. Contribuições para desmistificação da educação a distância. Revista de Pesquisa Interdisciplinar. 2019;4(1):4004-14.
Minayo MCS, Minayo-Gomez C. Difíceis e necessárias relações entre métodos quantitativos e qualitativos. (no prelo na Fiocruz, na coletânea organizada por Paulette Goldemberg). 2002.
Vargas FMA, Trindade MCN, Gouveia GDA. Farias MR. A educação a distância na qualificação de profissionais para o sistema único de saúde: meta estudo. Trab. Educ. Saúde. 2016;14(3):849-70.
Oiveira DCR, Brito ALS, Tassitano RM. Profile of professionals working in physical activity interventions within programs in the primary health care system in the State of Pernambuco. Rev Bras Ativ Fís Saúde. 2016;21(5):442-51.
Loch MR, Dias DF, Rech CR. Apontamentos para a atuação do Profissional de Educação Física na Atenção Básica à Saúde: um ensaio. Rev Bras Ativ Fís Saúde. 2019;24:1-5.
Dias FAO, Silva MAS. O uso das ferramentas na educação a distância e o papel do tutor. Rev. Psic. 2016;10(30):16-33.
Ceccim, RB, Feuerwerker LCM. O quadrilátero da formação para a área da saúde: ensino, gestão, atenção e controle social. Physis: Rev. Saúde Col. 2004;14(1):41-65.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2020 Emmanuelly Correia de Lemos, Thassia Christina Azevedo da Silva , Neuza Buarque de Macêdo, Mateus Gustavo Brainer, Sandra Luzia Barbosa de Souza, Célia Maria Borges da Silva Santana

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Al enviar un manuscrito a la Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, los autores mantienen la titularidad de los derechos de autor sobre el artículo y autorizan a la Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde a publicar este manuscrito bajo la Licencia Creative Commons Atribución 4.0 e identificarla como el vehículo de su publicación original.