The work process of the Physical Education professional in primary care in rural areas

Authors

  • Fernando de Lima Universidade de Pernambuco, Faculdade Nossa Senhora das Graças, Residência Multiprofissional em Saúde da Família com ênfase na população do Campo. Recife, Pernambuco, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-8060-8523
  • Maria Deisyelle Sibaldina da Silva Almeida Universidade de Pernambuco, Faculdade Nossa Senhora das Graças, Residência Multiprofissional em Saúde da Família com ênfase na população do Campo. Recife, Pernambuco, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-8997-0334
  • Taynara Poliana Gonçalves de Melo Universidade de Pernambuco, Faculdade Nossa Senhora das Graças, Residência Multiprofissional em Saúde da Família com ênfase na população do Campo. Recife, Pernambuco, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-6802-0313
  • Wellington da Silva Rodrigues Junior Universidade de Pernambuco, Faculdade Nossa Senhora das Graças, Residência Multiprofissional em Saúde da Família com ênfase na população do Campo. Recife, Pernambuco, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-5314-5890
  • Nicole Caroline Nascimento da Silva Universidade de Pernambuco, Faculdade Nossa Senhora das Graças, Residência Multiprofissional em Saúde da Família com ênfase na população do Campo. Recife, Pernambuco, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-6425-8324
  • Ranieri Moreira da Silva Universidade de Pernambuco, Faculdade Nossa Senhora das Graças, Residência Multiprofissional em Saúde da Família com ênfase na população do Campo. Recife, Pernambuco, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-2190-9796
  • Larissa Manuelle Marciano Francisco Universidade de Pernambuco, Faculdade de Ciências Médicas, Residência Multiprofissional em Saúde da Família. Recife, Pernambuco, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-7898-161X
  • Danyela Lays dos Santos Universidade de Pernambuco, Faculdade de Ciências Médicas, Residência Multiprofissional em Saúde da Família. Recife, Pernambuco, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-5739-0116
  • Itamar Lages Universidade de Pernambuco, Faculdade Nossa Senhora das Graças, Residência Multiprofissional em Saúde da Família com ênfase na população do Campo. Recife, Pernambuco, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-6698-0150
  • Emmanuelly Correia de Lemos Escola de Governo em Saúde Pública de Pernambuco. Secretaria Estadual de Saúde de Pernambuco. Recife, Pernambuco, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-1450-6160

DOI:

https://doi.org/10.12820/rbafs.27e0278

Keywords:

Primary health care, Rural population, Physical Education, Workflow, Continuing education

Abstract

The aim of this study was to describe the work process of Physical Education professionals in primary health care in rural areas. This study is a systematized experience report from the experiences of resident professionals of Physical Education, inserted in primary health care in the rural areas of the municipalities of Garanhuns and Caruaru, cities of the agreste of the state of Pernambuco, with quilombola populations and settlers from agrarian reform territories, from January to August 2021. The work process of Physical Education professionals in rural areas is marked by agents, objects, means, products and results that characterize work in primary care, composed of nucleus and other comprehensive actions, in addition to the specificities of the area. It permeates individual and collective activities based on the reality and specific needs of the population of the countryside, contributing to health care, facilitating the coordination and continuity of care of this population.

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Published

2022-11-04

How to Cite

1.
Lima F de, Almeida MDS da S, Melo TPG de, Rodrigues Junior W da S, da Silva NCN, Silva RM da, et al. The work process of the Physical Education professional in primary care in rural areas. Rev. Bras. Ativ. Fís. Saúde [Internet]. 2022 Nov. 4 [cited 2024 Jul. 3];27:1-9. Available from: https://rbafs.org.br/RBAFS/article/view/14780

Issue

Section

From Diagnosis to Action. Experiences in the promotion of physical activity and