Development of protocols for the work of physical education professionals in the context of the COVID-19 pandemic

Authors

  • Ana Elisa Messetti Christofoletti Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Programa de Pós- Graduação em Ciências da Motricidade, Rio Claro, São Paulo, Brasil.
  • Raiana Lidice Mor Fukushima Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Programa de Pós- Graduação em Ciências da Motricidade, Rio Claro, São Paulo, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-8791-3851
  • Mayra Matias Fernandes Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Programa de Pós- Graduação em Ciências da Motricidade, Rio Claro, São Paulo, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-9688-7173
  • Hudson Fabricius Peres Nunes Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Programa de Pós- Graduação em Ciências da Motricidade, Rio Claro, São Paulo, Brasil. Instituto Federal de São Paulo, Câmpus https://orcid.org/0000-0002-9321-0263
  • Andreia Cristina Metzner Faculdades Integradas Fabibe, Bebedouro, São Paulo, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-8403-3824
  • Alexandre Janotta Drigo Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Programa de Pós- Graduação em Ciências da Motricidade, Rio Claro, São Paulo, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-8744-1914

DOI:

https://doi.org/10.12820/rbafs.26e0229

Keywords:

Behavior, Pandemic, Fitness center, Health, Psychometry

Abstract

The objective of this study was to develop two instruments – a quick question survey and a flowchart, both related to COVID-19 in asymptomatic and pre-symptomatic periods – in order to identify biological risk factors and define sociocultural and behavioral profiles for users of fitness centers and people who engage in leisure-time physical activities, either freely or systematically. For the methods, the instruments were structured from the model proposed by Pasquali (2010). Although there are some protocols and questionnaires focused on biological issues, there are no protocols for a qualitative investigation of sociocultural aspects, specifically behavioral ones, related to the spread of COVID-19. By extrapolating the biological interface, the results of this study present procedures that can help Physical Education professionals with their decision making and, at the same time, contribute to the guidance, education and safety of users, so that they understand the importance of individual and collective co- responsibility.

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Published

2021-11-22

How to Cite

1.
Christofoletti AEM, Fukushima RLM, Fernandes MM, Nunes HFP, Metzner AC, Drigo AJ. Development of protocols for the work of physical education professionals in the context of the COVID-19 pandemic. Rev. Bras. Ativ. Fís. Saúde [Internet]. 2021 Nov. 22 [cited 2024 Jul. 3];26:1-12. Available from: https://rbafs.org.br/RBAFS/article/view/14671

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