Planning, development, monitoring and evaluation of the Academia da Cidade do Recife action plan during COVID-19

Autores/as

  • Danyelle de Cássia Ribeiro de Oliveira Programa Academia da Cidade. Secretaria Municipal de Saúde do Recife, Pernambuco, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-0383-090X
  • Tatiana Martins Ferraz Holmes Programa Academia da Cidade. Secretaria Municipal de Saúde do Recife, Pernambuco, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-1061-1684
  • Emmanuelly Correia de Lemos Escola de Governo em Saúde Pública de Pernambuco. Secretaria Estadual de Saúde de Pernambuco, Brasil. Escola Superior de Educação Física, Universidade de Pernambuco. Grupo de Pesquisa em Estilos de Vida e Saúde, Recife, Pernambuco, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-1450-6160
  • Rafael Miranda Tassitano Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, Pernambuco, Brasil. Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade de Pernambuco/Universidade Federal da Paraíba, Brasil.
  • Raquel Bezerra Pajeú Programa Academia da Cidade. Secretaria Municipal de Saúde do Recife, Pernambuco, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-0631-4441
  • Gledson da Silva Oliveira Programa Academia da Cidade. Secretaria Municipal de Saúde do Recife, Pernambuco, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-6402-9855
  • Luiz Eduardo Nunes de Souza Programa Academia da Cidade. Secretaria Municipal de Saúde do Recife, Pernambuco, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-0044-8724
  • Renan Wallacy Yvson dos Santos Programa Academia da Cidade. Secretaria Municipal de Saúde do Recife, Pernambuco, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-5053-5458
  • Charles Barbosa Gomes da Silva Programa Academia da Cidade. Secretaria Municipal de Saúde do Recife, Pernambuco, Brasil.
  • Marcílio Paulo da Silva Programa Academia da Cidade. Secretaria Municipal de Saúde do Recife, Pernambuco, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-9260-0243
  • Gabriela Maranhão Câmara Campos Programa Academia da Cidade. Secretaria Municipal de Saúde do Recife, Pernambuco, Brasil.
  • Ricardo Augusto Menezes da Silva Programa Academia da Cidade. Secretaria Municipal de Saúde do Recife, Pernambuco, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.12820/rbafs.25e0160

Palabras clave:

Motor activity, Health promotion, COVID-19, Social isolation, Public policy

Resumen

The aim of the study was to describe the Programa Academia da Cidade do Recife (PAC-REC) action plan during the social isolation requirement due to the COVID-19 pandemic. As temporary measures to confront the COVID-19, the City of Recife has published a contingency  plan, which suspended the non-essential services, including the presential operations of PAC-REC. Considering the program's commitment to the Unified Health System and to the Primary Health Care the PAC's board committee developed an action plan, restructuring its potential through the reorganization of remote activities to be offered to their users. The action plan has six stages encompassing planning (first and second), development (third and fourth), monitoring and evaluation (fifth and sixth). Despite the changes in the epidemiological scenario and the format of actions, the PAC-REC is maintaining its Health Promotion actions throughout its territory.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Recife. Secretaria Municipal de Saúde. Decreto nº 19.808 de 03 de Abril de 2003. Programa Academia da Cidade. [citado em 2020 Jul 08]. Disponível em: http://www.legiscidade.recife.pe.gov.br/decreto/19808/.

Brasil. Ministério da Saúde. Política Nacional de Atenção Básica. Portaria nº 2.436, de 21 de Setembro de 2017. [citado em 2020 Jul 08]. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2017/prt2436_22_09_2017.html.

Brasil. Ministério da Saúde. Redefinição da Política Nacional de Promoção a Saúde. Departamento de Análise de Situação em Saúde. Novembro, 2014. [citado em 2020 Jul 11]. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2014/prt2446_11_11_2014.html.

Brasil. Ministério da Saúde. Portaria nº 2.681, de 7 de Novembro de 2013. Redefine o Programa Academia da Saúde no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS). [citado em 2020 Jul 11]. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2013/prt2681_07_11_2013.html.

FIOCRUZ. Pernambuco. Observatório COVID-19. Impactos sociais, econômicos, culturais e políticos da pandemia. [citado em 2020 Jul 12]. Disponível em: https://portal.fiocruz.br/impactos-sociais-economicos-culturais-e-politicos-da-pandemia.

Pernambuco. Governo do Estado. Decreto nº 48.822, de 17 de Março de 2020. [citado em 2020 Jul 12]. Disponível em: https://legis.alepe.pe.gov.br/texto.aspx?tiponorma=6&numero=48822&complemento=0&ano=2020&tipo=&url=.

Recife. Prefeitura do Recife. Gabinete de Imprensa. PCR suspende funcionamento das academias públicas e dos três Compaz. [citado em 2020 Jul 12]. Disponível em: http://www2.recife.pe.gov.br/noticias/16/03/2020/pcr-suspende-funcionamento-das-academias-publicas-e-dos-tres-compaz-partir-desta#:~:text=16.03.20%20%2D%2018h28-,PCR%20suspende%20funcionamento%20das%20academias%20p%C3%BAblicas%20e%20dos,a%20partir%20desta%20quarta%20(18)&text=Mais%20doze%20medidas%20foram%20anunciadas,segunda%2Dfeira%20(16).&text=A%20tr%C3%AAs%20unidades%20dos%20Centros,as%20atividades%20na%20mesma%20data.

Samico I, Felisberto E, Figueiró AC, Frias PG. Avaliação em saúde: bases conceituais e operacionais. ed. padrão. Recife: Medbook, 2010. p. 196.

Brasil. Congresso Nacional. Lei nº 8.080, de 19 de Setembro de 1990. [citado em 2020 Jul 21]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8080.htm.

Carvalho FFB, Carvalho YM. Outros lugares e modos de “ocupação” da Educação Física na Saúde Coletiva/Saúde Pública. Pensar a Prática. 2018; 21(4): 957-67.

Brasil. Ministério da Saúde. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde: o que se tem produzido para o seu fortalecimento? 1ª ed. Brasília. 2018. [citado em 2020 Jul 25]. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_educacao_permanente_saude_fortalecimento.pdf.

Nantes EAS, Junior ALG, Pinho ECS, Porto IMN, Simm JFS, Vitello MGF. Percepções de professores da educação a distância sobre a tecnologia e sua aplicabilidade pedagógica. Revista Conhecimento Online. 2019;11(2):149-70.

Souza CTV, Santana CS, Ferreira P, Nunes JA, Teixeira MLB, Gouvêa MIFS. Cuidar em tempos da COVID-19: lições aprendidas entre a ciência e a sociedade. 2020; 6 (6): e00115020.

Matias TS, Dominski FH. The COVID-19 pandemic challenges physical activity with two emerging paradigms. Rev Bras Ativ Fís Saúde. 2020;25:e0113.

Ceccon RF, Schneider IJC. Tecnologias leves e educação em saúde no enfrentamento à pandemia da COVID-19. SciELO Public Health. 2020. [citado em 2020 nov 5]. Disponível em: <https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/136>.

Descargas

Publicado

2020-12-17

Cómo citar

1.
Oliveira D de CR de, Holmes TMF, Lemos EC de, Tassitano RM, Pajeú RB, Oliveira G da S, et al. Planning, development, monitoring and evaluation of the Academia da Cidade do Recife action plan during COVID-19. Rev. Bras. Ativ. Fís. Saúde [Internet]. 17 de diciembre de 2020 [citado 22 de diciembre de 2024];25:1-7. Disponible en: https://rbafs.org.br/RBAFS/article/view/14372

Número

Sección

Sección Especial