LET US Play: production and implementation of a MOOC on physical activity and health
DOI:
https://doi.org/10.12820/rbafs.29e0351Keywords:
Physical education, Teacher training, Distance educationAbstract
With the aim of presenting a tool for identifying and modifying traditional games and activities in Physical Education (PE) classes to maximize students’ physical activity, a massive open online course (MOOC) for PE teachers, based on the LET US Play (LUP) strategy, was proposed. The course was made available in a virtual environment and tested by PE teachers from the Federal Institute of Mato Grosso do Sul (IFMS). Participants completed a questionnaire to evaluate the course’s organization, content, and relevance, which was analyzed using the Content Validation Index (CVI), yielding a CVI of 0.94 for organization, 0.90 for content, and 0.83 for relevance. It was concluded that the MOOC can serve as an effective alternative for promoting continuing education for PE teachers, as participants demonstrated the ability to apply LUP principles in their classes. The course is available on the IFMS free courses portal.
Downloads
References
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção Primária à Saúde. Departamento de Promoção da Saúde. Guia de Atividade Física para a População Brasileira [recurso eletrônico] / Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção Primária à Saúde, Departamento de Promoção da Saúde.
Condessa LA, Soares CA, Mielke GI, Malta DC, Caiaffa WT. Prevalência de adolescentes fisicamente ativos nas capitais brasileiras: Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar 2012 e 2015. Rev Bras Epidemiol. 2018;21(Suppl 1):e180012. doi: https://doi.org/10.1590/1980-549720180012.supl.1. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-549720180012.supl.1
Carlson JA, Sallis JF, Chriqui JF, Schneider L, McDermid LC, Agron P. State policies about physical activity minutes in physical education or during school. J Sch Health. 2013;83(3):150–6. doi: https://doi.org/10.1111/josh.12010. DOI: https://doi.org/10.1111/josh.12010
Silva IJO, Coelho-Ravagnani CF, Tenório MCM, Tassitano RM, Ravagnani FCP. A estratégia LET US Play aumenta a atividade física de crianças nas aulas de educação física escolar. Rev Bras Ativ Fís. Saúde. 2022;26:1-8. doi: https://doi.org/10.12820/rbafs.26e0238. DOI: https://doi.org/10.12820/rbafs.26e0238
Richardson RJ. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 3 ed, 2012, 334p.
Polit DF, Beck CT. The content validity index: are you sure you know what's being reported? Critique and recommendations. Res Nurs Health. 2006;29(5):489-97. doi: https://doi.org/10.1002/nur.20147. DOI: https://doi.org/10.1002/nur.20147
Bardin L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011, 279 p.
Silva EVM. Ensino da história e cultura afro-brasileira por meio do atletismo: contribuições de um curso de extensão a distância para professores de educação física [tese de doutorado]. Rio Claro: Universidade Estadual Paulista, 2016.
Pereira MC. Futebol praticado por mulheres no Brasil: experiências de ensino a distância e presencial baseadas na teoria da aprendizagem histórica de JörnRüsen [tese de doutorado]. Rio Claro: Universidade Estadual Paulista, 2019.
Reis CR, Coelho-Ravaganani CF, Ravagnani FCP. LET US Play: estratégias para maximizar a atividade física nas aulas de educação física escolar. Campo Grande: Vezevoz, 2020, 51p.
Bastos IMM. Desenho pedagógico e aprendizagem em MOOC: um estudo analítico sobre a qualidade dos cursos em plataformas nacionais e internacionais [dissertação de mestrado]. São Luís: Universidade Federal do Maranhão, 2016.
Fontana MVL, Leffa VJ. MOOCS para o ensino de línguas: um estudo em CALL desde uma perspectiva construtivista. Alfa, Rev Linguíst. 2018;62(1):75–89. doi: https://doi.org/10.1590/1981-5794-1804-4. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5794-1804-4
Reis CR, Silva IJO, Coelho-Ravagnani CF, Ravagnani, FCP. Guia prático LET US Play: Estratégias para maximizar a atividade física nas aulas de educação física escolar. Ponta Grossa: Atena Editora, 2021, 66p. DOI: https://doi.org/10.22533/at.ed.212212411
Darido SC. Os conteúdos da educação física na escola. In: Educação física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2 ed., 2011, 292p.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Caroline Rezende dos Reis, Christianne de Faria Coelho-Ravagnani, Fabricio Cesar de Paula Ravagnani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
When submitting a manuscript to the Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, the authors retain the copyright to the article and authorize the Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde to publish the manuscript under the Creative Commons Attribution 4.0 License and identify it as the original publication source.