Open streets in Pelotas: Logical model and description of the planning and execution process

Authors

  • Italo Fontoura Guimarães Universidade Federal de Pelotas, Programa de Pós-graduação em Educação Física, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-0215-0454
  • Vivian Hernandez Botelho Universidade Federal de Pelotas, Programa de Pós-graduação em Epidemiologia, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-9523-2565
  • Gustavo Dias Ferreira Universidade Federal de Pelotas, Programa de Pós-graduação em Educação Física, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. Universidade Federal de Pelotas, Pró-reitoria de Extensão e Cultura, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-5969-7250
  • Caroline Malue Huckembeck Universidade Federal de Pelotas, Programa de Pós-graduação em Educação Física, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. Prefeitura Municipal de Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-0872-2265
  • Raquel Silveira Rita Dias Universidade Federal de Pelotas, Pró-reitoria de Extensão e Cultura, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-0212-945X
  • Fernanda Hernandes Figueira Universidade Federal de Pelotas, Departamento de Fisiologia e Farmacologia, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-1913-1767
  • Eraldo dos Santos Pinheiro Universidade Federal de Pelotas, Programa de Pós-graduação em Educação Física, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. Universidade Federal de Pelotas, Pró-reitoria de Extensão e Cultura, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-5749-1512
  • Ana Carolina Oliveira Nogueira Universidade Federal de Pelotas, Pró-reitoria de Extensão e Cultura, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. https://orcid.org/0009-0004-6152-2854
  • Eleonora Campos da Motta Santos Universidade Federal de Pelotas, Programa de Pós-Graduação em Artes, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. Universidade Federal de Pelotas, Pró-reitoria de Extensão e Cultura, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-5129-8017
  • Matheus de Lima Weege Universidade Federal de Pelotas, Programa de Pós-graduação em Educação Física, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. Universidade Federal de Pelotas, Programa de Pós-graduação em Epidemiologia, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. https://orcid.org/0009-0004-8054-7539
  • Inácio Crochemore-Silva Universidade Federal de Pelotas, Programa de Pós-graduação em Educação Física, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. Universidade Federal de Pelotas, Programa de Pós-graduação em Epidemiologia, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-5390-8360

DOI:

https://doi.org/10.12820/rbafs.29e0342

Keywords:

Leisure activities, Culture, Organization and administration, Public policy

Abstract

The aim of this study was to develop a logical model of the Ruas de Lazer project in the city of Pelotas, Rio Grande do Sul, Brazil, in 2022, as well as to describe the processes of planning, agreement, and execution. This is a qualitative study that employed the technique of participant observation and the use of a logical model. The project has characteristics of shared management that mark a relevant potential in creating a bond between the university, public management, and the local population. In 2022, seven events were held, proposing cultural activities with music and dance, physical and sports activities, and health education. The project is in permanent construction and evolution, betting on the expansion of investments to achieve the immediate objectives of offering leisure activities and expanding the democratization of access to public spaces for the use of the population.

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Published

2024-07-01

How to Cite

1.
Guimarães IF, Botelho VH, Ferreira GD, Huckembeck CM, Dias RSR, Figueira FH, et al. Open streets in Pelotas: Logical model and description of the planning and execution process. Rev. Bras. Ativ. Fís. Saúde [Internet]. 2024 Jul. 1 [cited 2024 Jul. 2];29:1-6. Available from: https://rbafs.org.br/RBAFS/article/view/15198

Issue

Section

From Diagnosis to Action. Experiences in the promotion of physical activity and