Prototype: An application that can change the physical activity levels of children and adolescents

Authors

  • Eduarda Valim Pereira Universidade Federal do Paraná, Programa de Doutorado em Saúde da Criança e do Adolescente, Curitiba, Paraná, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-5264-767X
  • Rafael Zaneripe de Souza Nunes Universidade do Extremo Sul Catarinense, Departamento de Psicologia, Criciúma, Santa Catarina, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-6195-0400
  • Joni Marcio de Farias Universidade do Extremo Sul Catarinense, Departamento de Educação Física, Criciúma, Santa Catarina, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-2843-6482

DOI:

https://doi.org/10.12820/rbafs.27e0290

Keywords:

Computer software, Mobile applications, Public health, Physical activity

Abstract

In the challenge of making children and young people more physically active, possibilities of uniting knowledge between digital games and physical activity and, as a product, the exergames have emerged. Using this method as a possibility of behavior change, the present study aimed to present a prototype of an exergame that stimulates the increase of physical activity levels in adolescents. In order for the user to be able to use the exergame as a mobile application, it is necessary to register initially with personal and anthropometric data, establish goals by time, and then start using it. The proposal is to make the application available to schools and students for research, evaluating the influence of the exergame on the level of habitual physical activity, displacement, participation in physical education classes, motivation and interest for changing behavior of physical activity throughout the day, among other parameters. Equipping Physical Education professionals with these new healthcare tools is necessary, and they can be pedagogical for the paradigm shift on how to contribute to a healthier aging and with more quality of life.

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Author Biographies

Eduarda Valim Pereira, Universidade Federal do Paraná, Programa de Doutorado em Saúde da Criança e do Adolescente, Curitiba, Paraná, Brasil.

Possui graduação em Educação Física Bacharelado pela Universidade do Extremo Sul Catarinense - UNESC (2017). Especialista em Saúde Coletiva pelo programa de Residência Multiprofissional em Atenção Básica/Saúde Coletiva (2020). Mestra em Saúde Coletiva pelo Programa de Pós Graduação em Saúde Coletiva - PPGSCol pela UNESC (2021). Atualmente integrante do Grupo de Pesquisa em Promoção da Saúde - GEPPS, e Doutoranda pelo Programa de Pós Graduação em Saúde da Criança e do Adolescente, pelo setor de Ciências da Saúde da Universidade Federal do Paraná - UFPR. atuando principalmente nos seguintes temas: adolescência, saúde e imagem corporal, saúde coletiva e promoção da saúde, eHealth e jogos ativos.

Rafael Zaneripe de Souza Nunes, Universidade do Extremo Sul Catarinense, Departamento de Psicologia, Criciúma, Santa Catarina, Brasil.

Bacharel em Psicologia (2017), Especialista em Saúde Coletiva (2020), Mestre em Saúde Coletiva (2021). Já atuou como Psicólogo da Equipe de Proteção Social Especial do Município de Meleiro - SC. Atua no momento como Psicólogo Clínico no Município de Criciúma - SC e também como Professor Horista do curso de Psicologia e do Programa de Residência Multiprofissional da Universidade do Extremo Sul Catarinense. Tem experiência prática e acadêmica no campo da Psicologia e Saúde Coletiva, atuando também como pesquisador pelo Núcleo de Saúde Coletiva da Universidade do Extremo Sul Catarinense.

Joni Marcio de Farias, Universidade do Extremo Sul Catarinense, Departamento de Educação Física, Criciúma, Santa Catarina, Brasil.

Possui graduação em Educação Física pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (1995), Mestrado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005) e doutorado em Ciências da Saúde pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (2012). Atualmente é professor - Secretaria Estadual de Educação, Cultura e Desporto. prof. tempo integral da Universidade do Extremo Sul Catarinense, membro do programa de pós-graduação em Saúde Coletiva da UNESC na linha de pesquisa em Promoção da Saúde. Coordenador do Curso de Educação Física da UNESC, Coordenador do Grupo de Ensino e Pesquisa em Promoção da Saúde (GEPPS), vice-presidente Associação Brasileira de Ensino da Educação Física para a Saúde (ABENEFS), representante regional do Conselho Regional de Educação Física (CREF3-SC). Tem experiência na área de Educação Física e Saúde Coletiva, com ênfase na Promoção da Saúde, planejamento esportivo, exercício físico para a saúde e qualidade de vida, sedentarismo, obesidade e doenças crônicas não transmissíveis.

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Published

2023-03-21

How to Cite

1.
Pereira EV, Nunes RZ de S, Farias JM de. Prototype: An application that can change the physical activity levels of children and adolescents. Rev. Bras. Ativ. Fís. Saúde [Internet]. 2023 Mar. 21 [cited 2024 Jul. 3];27:1-4. Available from: https://rbafs.org.br/RBAFS/article/view/14977

Issue

Section

Innovative Curricular Experiences in Physical Activity and Health