Inserção dos Cuidados Paliativos na formação dos profissionais de educação física

Authors

  • Breno Augusto Bormann de Souza Filho Escola Nacional de Saúde Pública, Departamento de Epidemiologia, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-1700-8688
  • Érika Fernandes Tritany Universidade Federal do Rio de Janeiro, Instituto de Estudos em Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-7099-4800
  • William Serrano Smethurst Universidade de Pernambuco, Departamento de Educação Física, Recife, Pernambuco, Brasil.
  • Mauro Virgilio Gomes de Barros Universidade de Pernambuco, Departamento de Educação Física, Recife, Pernambuco, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-3165-0965

DOI:

https://doi.org/10.12820/rbafs.26e0184

Keywords:

Cuidados paliativos, Capacitação de recursos humanos em saúde, Capacitação professional, Currículo

Abstract

The recent Resolution nº 391 of the Federal Council of Physical Education, stimulated the debate about the expansion of the horizon of action of the Professional of Physical Education (PPE) in Brazil, when defining his performance in hospital contexts, in activities related to the areas physical activities and physical exercise, aimed at promotion, prevention, protection, education, intervention, recovery, rehabilitation, treatment and Palliative Care (PC). In this sense, it is important that the PEF acquire, throughout their training, knowledge and practices related to Palliative Care (CP). However, gaps in professional training are observed and there is no guidance in the National Curricular Guideline on competences, skills and attitudes, regarding care during the course of illnesses, end of life care, mourning, and conceptual aspects of PC in basic training of the PEF. Thus, this article discusses the importance of the performance of the PPE in the PCs, as well as the inclusion of content specific to the PCs area in the curricular components of Physical Education training. Thus, it is proposed to expand and qualify the performance of the PPE, and to improve the quality of care provided to patients, and their families, in Palliative Care.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Breno Augusto Bormann de Souza Filho, Escola Nacional de Saúde Pública, Departamento de Epidemiologia, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil.

Bacharel em Educação Física - ASCES. Pós-graduado em Reabilitação Cardiopulmonar e Metabólica - UPE-ESEF. Residência Multiprofissional em Saúde do Idoso - IMIP. Pós-graduado em Oncologia Multidisciplinar - FPS/IMIP. Pós-graduado em Neurociências, Esporte e Atividade Física - UFRJ. Mestrado Profissional em Cuidados Paliativos - IMIP. Aperfeiçoamento em Cuidados Paliativos - Instituto Paliar. Técnico de atletismo nível 2 credenciado pelo Comitê Paralímpico Brasileiro. Membro pesquisador do Comitê Paralímpico Brasileiro/Academia Paralímpica Brasileira CPB/APB. Doutorando em Epidemiologia em Saúde Pública pela Escola Nacional de Saúde Pública da FioCruz/RJ.

References

1. Gómez-Batiste X, Connor S. Building integrated palliative care programs and services. Worldwide Hospice Palliative Care Alliance; 2017.
2. WHO. Integrating palliative care and symptom relief into the response to humanitarian emergencies and crises: a WHO Guide. Geneva: World Health Organization; 2018.
3. Tiberini R, Richardson H. Rehabilitative Palliative Care: A Challenge for the 21st Century. Hospice UK; 2015.
4. Comissão Intergestores Tripartite. Resolução no 41, de 31 de outubro de 2018. 2018 p. 1.
5. BRASIL. Resolução no 287 de 08 de outubro de 1998. 1998.
6. Conselho Federal de Educação Física. Resolução no 391, de 26 de agosto de 2020. Seç. 1 2020 p. 400.
7. Boulay SD, Rankin M. Cicely Saunders: the founder of the modern Hospice Movement. United Kingdom: Hodder & Stoughton; 2007.
8. Davies E, Higginson IJ. The Solid Facts: Palliative care. Copenhagen: World Health Organization; 2004. 32 p.
9. WHO. Cancer pain relief and palliative care. Geneva: World Health Organization; 1990.
10. WHO. Cancer pain refief and palliative care report. Geneva: World Health Organization; 2002.
11. Cherny NI, Fallon M, Kaasa S, Portenoy RK, Currow D, organizadores. Oxford textbook of Palliative Medicine. Fifth edition. Oxford: Oxford University Press; 2015. 1254 p.
12. Franklin DJ, Cheville AL. Medical Rehabilitation and the Palliative Care Patient. In: Oxford Textbook of Palliative Medicine. 5o ed Oxford University Press; 2015. p. 1–31.
13. Gamondi C, Larkin P, Paine S, European Association for Palliative Care. Core competencies in palliative care: an EAPC White Paper on palliative care education. European Journal of Palliative Care. 2013;20(2):86–145.
14. dos Santos AFJ, Ferreira EAL, Guirro ÚB do P. Atlas dos Cuidados Paliativos no Brasil 2019. Academia Nacional de Cuidados Paliativos; 2020.
15. BRASIL. Resolução no 6, de 18 dezembro de 2018. Seç. 1 2018 p. 48–9.

Published

2021-03-27

How to Cite

1.
Souza Filho BAB de, Tritany Érika F, Smethurst WS, Gomes de Barros MV. Inserção dos Cuidados Paliativos na formação dos profissionais de educação física. Rev. Bras. Ativ. Fís. Saúde [Internet]. 2021 Mar. 27 [cited 2024 Jul. 3];26:1-6. Available from: https://rbafs.org.br/RBAFS/article/view/14444

Issue

Section

Theoretical Essays on Physical Activity and Health