Inatividade física no lazer durante a pandemia da COVID-19 em universitários de Minas Gerais

Authors

  • Giselle Helena Tavares Universidade Federal de Uberlândia, Faculdade de Educação Física e Fisioterapia, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-7369-4398
  • Daniel Paiva de Oliveira Universidade Federal de Uberlândia, Faculdade de Educação Física e Fisioterapia, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil.
  • Lucas Ramos Rodrigues Universidade Federal de Uberlândia, Faculdade de Educação Física e Fisioterapia, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-8119-2184
  • Caroline Gonçalves da Mota Universidade Federal de Uberlândia, Faculdade de Educação Física e Fisioterapia, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-5800-4835
  • Thiago Ferreira de Sousa Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Uberaba, Minas Gerais, Brasil. Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Centro de Formação de Professores, Amargosa, Bahia, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-9846-9661
  • Maria Clara Elias Polo Universidade de São Paulo - USP, Programa de Pós Graduação em Saúde Pública – PPG-SP, São Paulo, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-3968-7247

DOI:

https://doi.org/10.12820/rbafs.25e0178

Keywords:

Estudantes, Atividades de lazer, Pandemias

Abstract

The objectives of the study were to estimate the prevalence of leisure-time physical inactivity and to analyze the association between past physical activity practices in childhood and adolescence, in the classes of Physical Education and outside the school context, under physical inactivity during leisure-time in COVID-19 pandemic. A cross-sectional study was carried out with college and postgraduate students (n = 1.679) of Federal University of Uberlândia, who answered an adapted online survey “Indicadores de Saúde e Qualidade de Vida em Acadêmicos (ISAQ-A)". The Prevalence Ratio was used, complemented by the 95% confidence interval (95% CI) to estimate association in crude and adjusted analysis. The significance value was 5%. The results revealed that non-involvement in physical activities outside the school context, during childhood and adolescence, is associated with higher prevalence of physical inactivity during leisure (RP: 1,245; IC95%: 1,087 – 1,426). The dependent variable was the reported absence of physical activities practice during the covid-19 pandemic. The independent variables were: practice of physical activities during childhood and teenage years during the physical education classes (even if not on a regular basis) and/also out of it. The control variables were health condition, personal income and resources available to enable the practice of physical activities.The findings of this research indicate that the PAs performed in leisure-time during childhood and adolescence can influence the maintenance of the practice even in adverse situations, such as the social distance caused by the pandemic of COVID-19.

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Author Biographies

Giselle Helena Tavares, Universidade Federal de Uberlândia, Faculdade de Educação Física e Fisioterapia, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil.

Docente na Faculdade de Educação Física e Fisioterapia da Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil. Coordenadora do GPELS - Grupo de Pesquisas sobre Gestão do Esporte, Lazer e Saúde. 

Daniel Paiva de Oliveira , Universidade Federal de Uberlândia, Faculdade de Educação Física e Fisioterapia, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil.

Graduando na Faculdade de Educação Física e Fisioterapia da Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil. Membro do GPELS - Grupo de Pesquisas sobre Gestão do Esporte, Lazer e Saúde. 

 

Lucas Ramos Rodrigues, Universidade Federal de Uberlândia, Faculdade de Educação Física e Fisioterapia, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil.

Graduando na Faculdade de Educação Física e Fisioterapia da Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil. Membro do GPELS - Grupo de Pesquisas sobre Gestão do Esporte, Lazer e Saúde. 

*Lucas Ramos Rodrigues é o nome social de Letícia Ramos Rodrigues. 

Caroline Gonçalves da Mota, Universidade Federal de Uberlândia, Faculdade de Educação Física e Fisioterapia, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil.

Graduanda na Faculdade de Educação Física e Fisioterapia da Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil. Membro do GPELS - Grupo de Pesquisas sobre Gestão do Esporte, Lazer e Saúde. 

Thiago Ferreira de Sousa, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Uberaba, Minas Gerais, Brasil. Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Centro de Formação de Professores, Amargosa, Bahia, Brasil.

Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, Minas Gerais, Brasil e no Centro de Formação de Professores da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Amargosa, Bahia, Brasil

Maria Clara Elias Polo, Universidade de São Paulo - USP, Programa de Pós Graduação em Saúde Pública – PPG-SP, São Paulo, Brasil.

Doutoranda no Programa de Pós Graduação em Saúde Pública da Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil

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Published

2020-12-31

How to Cite

1.
Tavares GH, Oliveira DP de, Rodrigues LR, Mota CG da, Sousa TF de, Polo MCE. Inatividade física no lazer durante a pandemia da COVID-19 em universitários de Minas Gerais. Rev. Bras. Ativ. Fís. Saúde [Internet]. 2020 Dec. 31 [cited 2024 Jul. 3];25:1-7. Available from: https://rbafs.org.br/RBAFS/article/view/14420

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