Protocolo de atividade física remoto para grupos de Academia da Saúde e Estratégia de Saúde da Família

Authors

  • Cinthya Rafaella Magalhães da Nóbrega Novaes Universidade Estadual de Ciências da Saúde, Centro de Ciências Integradoras, Mestrado Profissional Ensino em Saúde e Tecnologia, Maceió, Alagoas, Brasil. Secretaria Municipal de Saúde de Arapiraca, Superintendência de Atenção à Saúde, Arapiraca, Alagoas, Brasil. Universidade Federal de Alagoas, Laboratório de Cineantropometria, Atividade Física e Promoção da Saúde, Arapiraca, Alagoas, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-4795-6328
  • Flávia Accioly Canuto Wanderley Universidade Estadual de Ciências da Saúde, Centro de Ciências Integradoras, Mestrado Profissional Ensino em Saúde e Tecnologia, Maceió, Alagoas, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-0775-9119
  • Isabela Moura Falcão Secretaria Municipal de Saúde de Arapiraca, Superintendência de Atenção à Saúde, Arapiraca, Alagoas, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-3959-3512
  • Rafael Barros Alves Secretaria Municipal de Saúde de Arapiraca, Superintendência de Atenção à Saúde, Arapiraca, Alagoas, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-2501-5754
  • Amanda Tener Lima Secretaria Municipal de Saúde de Arapiraca, Superintendência de Atenção à Saúde, Arapiraca, Alagoas, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-9732-6300
  • Maria Clécia Bezerra Soares Secretaria Municipal de Saúde de Arapiraca, Superintendência de Atenção à Saúde, Arapiraca, Alagoas, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-3404-500X

DOI:

https://doi.org/10.12820/rbafs.25e0167

Keywords:

Atividade motora, Tecnologia educacional, Atenção primária à saúde, Gestão de ciência, tecnologia e inovação em saúde

Abstract

Considering the need to maintain the bond and services provided to users of primary health care, during the social distance required by the SARS-CoV-2 pandemy, this study aimed to present the logical model for a Body Practice protocol / Remote Physical Activity, made available by technologies, and to evaluate users' adherence to this protocol. The protocol was developed by physical education professionals from the Health Academies and NASF-AB in the city of Arapiraca, Alagoas. After virtual meetings between management and professionals and surveys with users of public health system, the Agite em Casa was implemented in 32 health groups. The exercises are being made available twice a week and are chosen according to the characteristics of the group. To make prescription easier, a data base was created with 53 videos and 26 mosaics that present the description and demonstration of the exercises. Three hundred and forty-four (45.6%) out of the 754 users who participated in physical activity groups before the pandemic adhered to the remote protocol, and 225 (33.9%) effectively participated in Agite em Casa.

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Published

2020-12-17

How to Cite

1.
Novaes CRM da N, Wanderley FAC, Falcão IM, Alves RB, Lima AT, Soares MCB. Protocolo de atividade física remoto para grupos de Academia da Saúde e Estratégia de Saúde da Família. Rev. Bras. Ativ. Fís. Saúde [Internet]. 2020 Dec. 17 [cited 2024 Jul. 3];25:1-6. Available from: https://rbafs.org.br/RBAFS/article/view/14370

Issue

Section

From Diagnosis to Action. Experiences in the promotion of physical activity and