Programa Academia da Cidade do Recife: análise da contratransferência de política

Authors

  • Érica Maria Nascimento Universidade Federal de Pernambuco, Departamento de Educação Física, Recife, Pernambuco, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-3381-9528
  • Flavio Renato Barros da Guarda Universidade Federal de Pernambuco, Departamento de Educação Física, Vitória de Santo Antão, Pernambuco, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-9214-7784
  • Francisco de Assis da Silva Santos Universidade Federal de Pernambuco, Centro Acadêmico do Agreste, Caruaru, Pernambuco, Brasil.
  • Wallacy Milton do Nascimento Feitosa Colégio de Militar do Recife, Recife, Pernambuco, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-0148-8880

DOI:

https://doi.org/10.12820/rbafs.25e0174

Keywords:

Programas de saúde, Atividade física, Políticas públicas de saúde, Pesquisa qualitativa

Abstract

To analyze the policy countertransference process involving the Academia da Cidade do Recife Program.
Study with a qualitative approach. Documentary analysis was performed from reports, evaluations, Ordinances and Resolutions, Technical Notes, Official Diaries of the Municipality, State and Union, as well
as the Municipal Health Plans of the municipality of Recife. For the definition of the final quantity of the
research participants, the criterion of sample by saturation was used. Six important key subjects participated in the research, among them, managers, coordinators, formulators and professionals involved in the Academia da Cidade Program in Recife and similar programs. The data were analyzed based on the condensation of meanings model. The countertransference is identified after the transfer process and is related to feedback, which can be perceived from the identification of the receipt of funds beyond the financial scope. The policy countertransference involving the PAC and the State Academies of Cities Program of the Government of the State of Pernambuco and the Federal Health Academy Program were identified. PAC Recife, due to its successful formulation and implementation, was the target of the policy transfer and countertransference process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Érica Maria Nascimento, Universidade Federal de Pernambuco, Departamento de Educação Física, Recife, Pernambuco, Brasil.

Graduação em Licenciatura em Educação Física Universidade Federal de Pernambuco. 

Mestre em Educação Física em Universidade Federal de Pernambuco.

References

Barros MVG, Guarda FRB, Feitosa WMN, Lemos EC, Silva CRM. Programs and interventions for physical activity promotion in the Brazilian Unified Health System: a research object that starts to be unveiled. Rev Bras Ativ Fís Saúde. 2016;21(5):385-7.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Política Nacional de Promoção da Saúde. 3ª ed. Brasília: Ministério da Saúde, 2010.

Hallal PC. Physical activity and health in Brazil: research, surveillance and policies. Cad Saúde Pública. 2014;30:2487–89.

Heath GW, Parra DC, Sarmiento OL, Andersen LC, Owen N, Goenka S, et al. Evidence-based intervention in physical activity: lessons from around the world. The Lancet. 2012;380(9838):272–81.

Malta DC, Neto OLM, Rocha D, Castro AM, Reis AAC, Akerman M. Política Nacional de Promoção da Saúde (PNPS): capítulos de uma caminhada ainda em construção. Cien Saúde Colet. 2016;21(6):1683–94.

Prefeitura Municipal do Recife. Decreto nº. 19.808, de 03 de abril de 2003. Institui e regulamenta o Programa Academia da Cidade. Legiscidade Recife, 2003.

Cruz DA, Albuquerque G, Damascena W. Programa Academia da Cidade do Recife: minimizando contrastes sociais. DDS Brasil; 2013. [citado em 2013 fev. 6]. Disponível em: http://dssbr.org/site/experiencias/programa-academia-da-cidade-do-recife-minimizando-contrastes-sociais/.

Feitosa W. Programas de promoção da atividade física: estudo de caso acerca da implementação do Programa Academia da Cidade (PAC) em Recife entre 2002 e 2014 [tese de doutorado em Saúde Pública]. Recife: Fundação Oswaldo Cruz; 2015.

Dolowitz D, Marsh D. Who learns what from whom: a review of the policy transfer literature. Polit Stud. 1996;44(2):343-57.

Dolowitz D, Marsh D. Learning from Abroad: The Role of Policy Transfer in Contemporary Policy-Making. Governance. 2000;13(1):5-23.

Evans M. Policy transfer in critical perspective. Policy Stud J. 2009;30(3):243-68.

Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 9ª ed. São Paulo: Hucitec, 2006.

Kvale S. Interviews: an introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oaks: Sage, 1996.

Entrevistado 1. Entrevista I. [Entrevista cedida a] Érica Nascimento. Recife, ago. 2018. 1 arquivo, mp3, 46m54s.

Rose R. What is lesson-drawing? Int J Public Pol. 1991;11(1):3-30.

Stone D. Transfer agents and global networks in the “transnationalization” of policy. J Eur Public Policy. 2004;11(3):545-68.

Hallal PC, Carvalho YM, Tassitano RM, Tenório MCM, Warschauer M, Reis RS, et al. Avaliação quali-quantitativa do programa Academia da Cidade, Recife (PE): concepções dos professores. Rev Bras Ativ Fís Saúde. 2009;14(1):9–14.

Knuth AG, Simões EJ, Reis RS, Hallal PC, Cruz DKA, Zanchetta LM, et al. Avaliação de programas de atividade física no Brasil: uma revisão de evidências em experiências selecionadas. Secretaria de Vigilância em Saúde/MS. n. 4, 2010. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/372224/mod_resource/content/1/Avalia%C3%A7%C3%A3oMSBrasilProgramasdeAF.pdf

Simoes EJ, Hallal P, Pratt M, Ramos L, Munk M, Damascena W, et al. Effects of a community-based, professionally supervised intervention on physical activity levels among residents of Recife, Brazil. Am J Public Health. 2009;99(1):68-75.

Ghesti JP, Silva SPA. Abordagem territorial do Programa Leader na Europa e sua transferência institucional ao contexto latino-americano: uma análise crítica. Boletim Regional, Urbano e Ambiental. 2016;14:219-31.

Fontoura Y, Guedes AL. Governança global e transferência de política: do protocolo de Cartagena à política nacional de biossegurança. Revista de Administração Pública. 2013;47(1):3-23.

Pernambuco. Decreto nº 31.140, de 6 de dezembro de 2007. Institui o Programa Academia das Cidades no âmbito do Poder Executivo Estadual e dá outras providências. Diário Oficial de Pernambuco, Recife, PE, 7 dez. 2007. Nº 230, p. 3.

Entrevistado 2. Entrevista II. [Entrevista cedida a] Érica Nascimento. Recife, ago. 2018. 1 arquivo, mp3, 58m42s.

Entrevistado 3. Entrevista III. [Entrevista cedida a] Érica Nascimento. Recife, set. 2018. 1 arquivo, mp3, 17m42s.

Brasil. Ministério da Saúde. Portaria nº 1.707, de 23 de setembro de 2016. Redefine as regras e os critérios referentes aos incentivos financeiros de investimento para construção de polos; unifica o repasse do incentivo financeiro de custeio por meio do Piso Variável da Atenção Básica (PAB Variável); e redefine os critérios de similaridade entre Programas em desenvolvimento no Distrito Federal e nos Municípios e o Programa Academia da Saúde. Diário Oficial da União, Brasília, 26 nov. 2016.

Brasil. Ministério da Saúde. Portaria nº 2.681, de 7 de novembro de 2013. Redefine o Programa Academia da Saúde no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS). Diário Oficial da União, 7 nov. 2013.

Sá GBAR, Dornelles GC, Cruz KG, Amorim RCA, Andrade SSCA, Oliveira TP, et al. O Programa Academia da Saúde como estratégia de promoção da saúde e modos de vida saudáveis: cenário nacional de implementação. Ciênc Saúde Colet. 2016;21(6):1849-60.

Oliveira JAP. Challenges of public policy planning: different views and practices. Revista de Administração Pública. 2006;40(2):273-87.

Entrevistado 5. Entrevista V. [Entrevista cedida a] Érica Nascimento. Recife, out. 2018. 1 arquivo, mp3, 15m17s.

Entrevistado 4. Entrevista IV. [Entrevista cedida a] Érica Nascimento. Recife, ago. 2018. 1 arquivo, mp3, 9m27s.

Published

2020-12-31

How to Cite

1.
Nascimento Érica M, Guarda FRB da, Santos F de A da S, Feitosa WM do N. Programa Academia da Cidade do Recife: análise da contratransferência de política. Rev. Bras. Ativ. Fís. Saúde [Internet]. 2020 Dec. 31 [cited 2024 Jul. 3];25:1-8. Available from: https://rbafs.org.br/RBAFS/article/view/14367

Issue

Section

Original Articles