Discursos de instituições de saúde brasileiras sobre atividade física no início da pandemia de COVID-19

Authors

  • Alan Goularte Knuth Universidade Federal do Rio Grande. Instituto de Educação. Programa de Pós-graduação em Saúde Pública. Rio Grande, Rio Grande do Sul, Brasil. Universidade Federal de Pelotas. Programa de Pós-graduação em Educação Física. Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil.
  • Fabio Fortunato Brasil de Carvalho Instituto Nacional de Câncer José Alencar Gomes da Silva (INCA) / Ministério da Saúde. Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil. http://orcid.org/0000-0003-2979-6359
  • Débora Duarte Freitas Instituto Federal Farroupilha. Campus Avançado Uruguaiana. Uruguaiana, Rio Grande do Sul, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-2979-9859

DOI:

https://doi.org/10.12820/rbafs.25e0122

Keywords:

Pandemias, Comunicação em Saúde, Atividade Motora, Discurso

Abstract

The aim of this article is to analyze discourses produced by health institutions regarding physical activity in the beginning of the COVID-19 pandemic (March and early April) in Brazil. A documentary study was carried out using websites of health institutions. The process were theoretical-methodological support inspired in Foucault’s studies based on the intertwining notion of discourse and its impact on the conduct of the government. A total of 17 documents were compiled, three from government institutions, nine from medical societies and five from physical education institutions. The first documents addressed the personal and equipment hygiene concerning closed places, the following communications were about restricting physical activities in these places, finally recommending the performance of these activities at home. Therefore, physical activity predominated in its biological perspective, especially affecting immune function. The problematization of the discourses was carried out based on the governmentality notion in which individuals and families were triggered to practice physical activities at home without instrumentalization, access to knowledge and to physical education professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

World Health Organization/WHO. WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 11 March 2020. 2020. [citado em 2020 mar 28]. Disponível em: https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-atthe-media-briefing-on-covid-19-11-march-2020.

Brasil. Ministério da Saúde. notícias. Saúde anuncia orientações para evitar a disseminação do coronavírus. 2020. [citado em 2020 mar 20]. Disponível em: https://www.saude.gov.br/noticias/agencia-saude/46540-saude-anuncia-orientacoespara-evitar-a-disseminacao-do-coronavirus.

Governo Estado de São Paulo. Campanha de Utilidade Pública: Fique em Casa. [citado em 2020 abr 02]. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=D2zESBXbauA.

Brasil. Ministério da Saúde. Coronavírus (Covid-19). Sobre a doença. 2020. [citado em 2020 abr 02]. Disponível em: https://coronavirus.saude.gov.br/sobre-a-doenca#transmissao.

U.S. Department of Health and Human Services. Physical Activity Guidelines Advisory Committee Scientific Report - PAGAC. Washington, DC: U.S. Department of Health and Human Services; 2018. [citado em 2020 jan 20]. Disponível em: https://health.gov/sites/default/files/2019-09/PAG_Advisory_Committee_Report.pdf.

Brasil. Ministério da Saúde. Covid19. Painel Coronavírus. 2020. [citado em 2020 abr 01]. Disponível em: https://covid.saude.gov.br/.

Fragoso S, Recuero R, Amaral A. Métodos de pesquisa para a internet. Porto Alegre: Sulina, 2015.

Fisher RMB. Foucault e a análise do discurso em educação. Cad. Pesqui. [online] 2001;sv(n.114):197-223.

Foucault M. História da Sexualidade I — a vontade de saber. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2010.

Foucault M. Nascimento da biopolítica: curso dado no Collège de France (1978-1979). São Paulo: Martins Fontes, 2008.

Bilibio LFS, Damico JGS. Carta a um jovem professor. Cad Formação RBCE. 2011;2(2):92-103.

World Health Organization/WHO. Regional office for Europe. Stay physically active during self-quarantine. 2020. [citado em 2020 abr 02]. Disponível em: http://www.euro.who.int/en/health-topics/health-emergencies/coronavirus-covid-19/novel-coronavirus-2019-ncov-technical-guidance/stay-physically-active-during-self-quarantine/_recache#article.

American College of Sports Medicine/ACSM. Staying Physically Active During the COVID-19 Pandemic. 2020. [citado em 2020 abr 02]. Disponível em: https://www.acsm.org/read-research/newsroom/news-releases/news-detail/2020/03/16/staying-physically-active-during-covid-19-pandemic.

Brasil. Ministério da Saúde. Por que é importante manter-se fisicamente ativo durante a pandemia de Covid-19? 2020. [citado em 2020 abr 01]. Disponível em: https://www.inca.gov.br/publicacoes/material-para-web/por-que-e-importante-manter-se-fisicamente-ativo-durante-pandemia-de.

Chen P, Mao L, Nassis GP, Harmer P, Ainsworth BE, Li F. Coronavirus disease (COVID-19): The need to maintain regular physical activity while taking precautions. J Sport Health Sci. 2020;9:103-4.

Conselho Regional de Educação Física da 4° Região/CREF4/SP. COVID-19: Nota de Esclarecimento nº 1. 2020. [citado em 2020 abr 02]. Disponível em: http://www.crefsp.gov.br/noticia/16330-COVID-19:-NOTA-DE-ESCLARECIMENTO-N%C2%B0-1.

Conselho Regional de Educação Física da Primeira Região/CREF1/RJ-ES. Nota técnica do CREF1 sobre o coronavírus (COVID-19). [citado em 2020 abr 02]. Disponível em: https://cref1.org.br/informe/nota-tecnica-do-cref1-sobre-o-coronavirus/.

Simpson RJ, Campbell JP, Gleeson M, Krüger K, Nieman DC, Pyne DB, et al. Can exercise affect immune function to increase susceptibility to infection? Exerc Immunol Rev. 2020;26:8-22.

Zhu W. Should, and how can, exercise be done during a coronavirus outbreak? An interview with Dr. Jeffrey A. Woods. J Sport Health Sci. 2020;9:105-7.

Carvalho FFB. Recomendações de atividade física para a saúde (pública): reflexões em busca de novos horizontes. ABCS Health Sciences. 2019;44(2):131-7.

Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento/PNUD. Relatório Nacional de Desenvolvimento Humano do Brasil – Movimento é vida: atividades físicas e esportivas para todas as pessoas: 2017. Brasília: PNUD, 2017.

Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte – CBCE. Moção de Repúdio ao pronunciamento do presidente Bolsonaro sobre o Coronavírus. [citado em 2020 mar 29]. Disponível em: http://www.cbce.org.br/noticias-detalhe.php?id=1435.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Departamento de Análise em Saúde e Vigilância de Doenças Não Transmissíveis. Vigitel Brasil 2019 [recurso eletrônico]. 2020.

Chignola S. Reinventar a liberdade, reinventar a si próprio. IHU On-Line: Revista do Instituto Humanitas Unisinos. 2015;472:20-5.

Peters M. Financeirização, o ácido que corrói a democracia. IHU On-Line: Revista do Instituto Humanitas Unisinos. 2015;472:26-32.

Abib LT, Gomes IM. A educação e o governamento dos corpos na atualidade: uma análise do “Movimento 21 dias por uma vida mais saudável”. Saude Soc. 2019; 28(4):229-42.

Foucault M. A Ordem do Discurso: aula inaugural no Collège de France pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Trad. Laura Fraga Sampaio. 3º ed. São Paulo: Edições Loyola, 1996.

Foucault M. Do Governo dos Vivos: curso dado no Collège de France (1979-1980). São Paulo: Martins Fontes, 2014.

Caponi S. A saúde como objeto de reflexão filosófica. In: Bagrichevski M, Palma A, Estevão A (orgs). A saúde em debate na Educação Física. Blumenau: Edibes, 2003.

Brasil. Ministério da Saúde. Portaria GM N° 2.446, 11 de novembro de 2014. Redefine a Política Nacional de Promoção da Saúde.

Published

2020-09-14

How to Cite

1.
Knuth AG, Carvalho FFB de, Freitas DD. Discursos de instituições de saúde brasileiras sobre atividade física no início da pandemia de COVID-19. Rev. Bras. Ativ. Fís. Saúde [Internet]. 2020 Sep. 14 [cited 2024 Jul. 3];25:1-9. Available from: https://rbafs.org.br/RBAFS/article/view/14342

Issue

Section

Original Articles