Motivation for classic ballet practice by adult women
DOI:
https://doi.org/10.12820/rbafs.25e0129Keywords:
Motivação, Dança, Atividade físicaAbstract
The motivation to practice any exercise is the determining basis for knowing the choice of the modality, adherence and the withdrawal from it. The aim of this study was to identify the factors that lead adult women to choose classical ballet as a physical activity. As well as checking if there is a significant association between the motivational dimensions for the practice of ballet according to the time of practice and age group. The Motivation Inventory Questionnaire for Regular Physical Activity was applied to 42 women who started classical ballet after 18 years of age, and who practice the modality in dance schools in the city of Caruaru, Pernambuco. Women opted for classical ballet for several reasons, the main ones being pleasure and sociability, in addition competitiveness was a motivational factor that stood out among the younger participants.
Downloads
References
Ryan RM, Deci EL. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and wellbeing. Am Psychol. 2000;55(1):68-78.
Martinelli SC, Sisto FF. Motivação de estudantes: um estudo com crianças do ensino fundamental. Aval Psicol. 2010;9(3):413-20.
Lopes P, Nunomura M. Motivação para a prática e permanência na ginástica artística de alto nível. Rev Bras Educ Fís Esp. 2007;21(3):177-87.
Paim MCC, Pereira EF. Fatores motivacionais em adolescentes para a prática de jazz. J Phys Educ. 2008;16(1):59-66.
Gonçalves MP, Alchieri JC. Motivação à prática de atividades físicas, um estudo com praticantes não-atletas. Psico-USF. 2010;15(4):125-32.
Santos SIC, Knijnik JD. Motivos de adesão a prática de atividade física na vida adulta intermediária. Rev Mackenzie Educ Fís Esporte. 2006;5(1):23-34.
Marbá RF, Silva GS, Guimarães TB. Dança na promoção da saúde e melhoria da qualidade de vida. RcITPAC. 2016;9(3):8-11.
Al Kubaisy W, Mohamad M, Ismail Z; Abdullah NN. Man’s and Woman’s Motivation to Exercise. AjQoL. 2017;2(8):35-43.
Balbinotti MAA, Capozzoli CJ. Motivação à prática regular de atividade física: um estudo exploratório com praticantes em academias de ginástica. Rev Bras Educ Fís Esporte. 2008;22(9):42-44.
Ali-Haapala A, Moyle G, Kerr G. Ballet moves for adult creative health: Stage One - Research Report. In: Queensland Ballet [online]; 2018 March; Brisbane. Brisbane: CREATIVE INDUSTRIES; 2018. [citado em 2020 abr 02]. Disponível em: https://eprints.qut.edu.au/117952/.
Durante V. Ballet: the definitive illustrated story. New York: DK Publishing, 2018.
Alencastro IG, Pinto A. Sensações e motivações: o ballet clássico como prática corporal na idade adulta. In: VIII Encontro de Pesquisa em Arte da FUNDARTE e III Seminário dos grupos de pesquisa da UERGS/Montenegro [online]; 2015 421-24; Bagé. Anais eletrônicos. Bagé: FUNDARTE; 2015. [citado em 2020 mar 25]. Disponível em: file:///C:/Users/vivim/Downloads/298-428-1-PB.pdf.
Caminada E, Aragão V. Programa de ensino de ballet: uma proposição. Rio de Janeiro: Comunicação Corporal, 2013.
Whitehill A, Noble W. The parents book of ballet: answers to critical questions about the care and development of the young dancer. 2nd edition. Colorado: Meriwether Publishing Ltd., 2003.
Moller A, Masharawi Y. The effect of first ballet classes in the community on various postural parameters in young girls. Phys Ther Sport. 2011;12(4):188-93.
Barringer J, Schlesinger S. The Pointe Book: Shoes, Training & Technique. Hightstown, NJ: Princeton Book Company, 2004.
Dumith SC, Domingues MR, Gigante DP. Estágios de mudança de comportamento para a prática de atividade física: uma revisão da literatura. Rev. Bras Cineantropom Desempenho Hum. 2008;10(3):301-07.
Balbinotti M. Inventário de motivação aplicado a atividade física. Porto Alegre: Laboratório de Psicologia do Esporte/Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2003.
Freitas CMSM, Santiago MS, Viana AT, Leão AC, Freyre C. Aspectos motivacionais que influenciam a adesão e manutenção de idosos a programas de exercícios físicos. Rev Bras Cineantropom Desempenho Hum. 2007;9(1):92-100.
Junior JO, Guariglia D, Loch M. Adesão e aderência a um programa de exercício físico em pessoas vivendo com HIV/AIDS. Rev Bras Ativ Fís Saúde. 2017;22(6):568-75
D’Aquino R, Guimarães ACA, Simas, JPN. Dança de Salão: Motivos dos indivíduos que procuram esta atividade. Efdeportes. 2005;10(88):17-23.
Abreu EV, Pereira LTZ, Kessler EJ. Timidez e motivação em indivíduos praticantes de dança de salão. Conexões. 2008;6(1):649-64.
Thesleff, P. Participation in Dance Training in Finland- A Study of Motives and Behavior Regulation. [Unpublished Master’s Thesis in Sport and Exercise Psychology]. Yväskylän yliopisto, Finlândia: University of Jyväskylä. Department of Sport Sciences; 2014.
Marques I. Ensino da dança hoje: textos e contextos. São Paulo: Cortez, 1999.
Wyon M. Preparing to perform: periodization and dance. J Dance Med Sci. 2010;14(1):67-72.
Lira CB. O que aprendi com a sapatilha de ponta: um olhar feminista de uma bailarina quase balzaca. Salvador: Programa de Pós-Graduação em Estudos Interdisciplinares sobre Mulheres - UFBA, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Viviane Maria Moraes de Oliveira, Juliana Siqueira Lopes
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
When submitting a manuscript to the Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, the authors retain the copyright to the article and authorize the Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde to publish the manuscript under the Creative Commons Attribution 4.0 License and identify it as the original publication source.