DOI:
https://doi.org/10.12820/rbafs.24e0110Keywords:
Exercício físico, Aptidão física, Ensino, Estilo de vida, Sedentário, Resolução de problemaAbstract
The aim of the study was to analyze changes in physical activities and physical fitness after school Physical Education classes based on the methodology based on teaching by problem solving. Participated in the study, 2 groups (G1 n = 33 and G2 n = 35) composed of students aged 17 years old. The members of G1 and G2 participated in classes on physical fitness content, through a methodology based on problem solving, during 20 classes. The members of G1 had classes that were predominantly theoretical; for G2, the classes were predominantly practical. PROESP-BR's battery of physical fitness tests and the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ-short version) were used before and after the intervention. The number of very active participants increased 21.21% in G1 and did not change in G2 (31.43%). There was a significant difference (p < 0.05) between moments (pre vs post) in G1, in flexibility and abdominal strength, and small effect for flexibility, speed and abdominal strength. In G2 there was a significant difference and small effect for flexibility, resistance and speed. It was concluded that the two didactic interventions promoted changes in the level of physical activity, but the effect was greater in the students of G1. The level of physical fitness was higher after interventions in G1 and G2. The study revealed the importance of promoting the dissemination of knowledge and values about physically active life.
Downloads
References
Silva RCR, Malina RM. Nível de atividade física em adolescentes do município de Niterói, Rio de Janeiro, Brasil. Cad Saúde Pública. 2000;16(4):1091-7.
Farias Junior JC. Prevalência e fatores de influência para inatividade física em adolescentes. R Bras Ci e Mov. 2006;14(1):63-70.
Silva DAS, Silva RJS. Associação entre prática de atividade física com consumo de frutas, verduras e legumes em adolescentes do Nordeste do Brasil. Rev Paul de Pediatr. 2015;33(2):167-73.
Guthold R, Stevens GA, Riley LM, Bull FC. Worldwide trends in insufficient physical activity from 2001 to 2016: a pooled analysis of 358 population-based surveys with 1· 9 million participants. The Lancet Global Health. 2018;6(10):1077-86.
Mura G, Rocha NB, Helmich I, Budde H, Machado S, Wegner M, et al. Physical activity interventions in schools for improving lifestyle in European countries. Clin Pract Epidemiol Ment Health. 2015;11(Suppl 1 M5):77-101.
Knopp D, Prat IA, Azevedo MR. Intervenções escolares de médio e longo prazo para promoção de atividade física: Revisão sistemática. Rev Bras Ativ Fís Saúde. 2014;19(2):142–52.
Neira MG. Educação física: desenvolvendo competências. 3. ed. São Paulo: Phorte, 2009.
Testa Junior A, Zuliani SRQA. Metodologia basada en la resolución de problemas aplicada a las classes de Educación Física en la pespectiva de la Educación para la salud. Dissertação de mestrado (Programa de pós-graduação em Educação). Universidad Del Salvador, Buenos Aires, Argentina, 2012.
Rauner A, Jekauc D, Mess F, Schmidt S, Woll A. Tracking physical activity in different settings from late childhood to early adulthood in Germany: the MoMo longitudinal study. BMC Public Health. 2015;15(1):391.
Pozo JI. A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. São Paulo: Artmed, 1994.
Matsudo S, Araújo T, Matsudo V, Andrade D, Andrade E, Oliveira LC, Braggion G. Questinário internacional de atividade física (IPAQ): estudo de validade e reprodutibilidade no Brasil. Rev Bras Ativ Fís Saúde. 2001;6(2):05-18.
Charro MA, Bacurau RFP, Navarro F, Pontes Junior, FL. Manual de Avaliação Física. São Paulo: Phorte, 2010.
Gaya ACA, Gaya AR. Projeto esporte Brasil: manual de testes e avaliação. Porto Alegre: UFRGS, 2016.
Hopkins WG, Marshall SW, Batterham AM, Hanin J. Progressive statistics for studies in sports medicine and exercise science. Med Sci Sports Exerc. 2009;41(1):3-13.
Liz CM, Crocetta TB, Silveira Viana M, Brandt R, Andrade A. Aderência à prática de exercícios físicos em academias de ginástica. Motriz. 2010;16(1):181-8.
Curran T, Standage M. Psychological Needs and the Quality of Student Engagement in Physical Education: Teachers as Key Facilitators. J Teach Phys Educ. 2017;36(3):262–76.
Farias WLS, Freitas JFF, Iwamoto V, Levandoski G, Leonardi TJ. Educação Física escolar nos anos finais do ensino fundamental e a prática de atividades físicas fora da escola. Rev de Educ do Vale do São Francisco. 2017;7(12):163-76.
Oliveira AAB. Metodologias emergentes no ensino da educação física. Rev da Educ Fís. UEM. 1997;1(8):21-7.
Petroski EL, Pelegrini A. Associação entre o estilo de vida dos pais e a composição corporal dos filhos adolescentes. Rev Paul Pediatr. 2009; 27(1):48-52.
Rexen CT, Ersboll AK, Moller NC, Klakk H, Wedderkopp N, Andersen LB. Effects of extra school‐based physical education on overall physical fitness development–the CHAMPS study DK. Scand. J. Med. Sci. Sports. 2015,25(5):706-15.
Mello JB, Mello JHP, Vian F, Gaya AR, Gaya AC. A. Associação da aptidão cardiorrespiratória de adolescentes com a atividade física e a estrutura pedagógica da educação física escolar. Rev Bras Ciênc Esporte. 2019;41(4):367-75.
Silva RB, Matias TS, Viana MDS, Andrade A. Relação da prática de exercícios físicos e fatores associados às regulações motivacionais de adolescentes brasileiros. Motri. 2012;8(2):8-21.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Ademir Testa Junior, Idico Luiz Pellegrinotti

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
When submitting a manuscript to the Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, the authors retain the copyright to the article and authorize the Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde to publish the manuscript under the Creative Commons Attribution 4.0 License and identify it as the original publication source.