Authors

  • Ademir Testa Junior Faculdades Integradas de Jaú, Departamento de Educação Física, Jaú, São Paulo, Brasil. http://orcid.org/0000-0002-0801-2482
  • Idico Luiz Pellegrinotti Universidade Metodista de Piracicaba, Departamento de Pós-graduação em Ciências no Movimento Humano, Piracicaba, São Paulo, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.12820/rbafs.24e0110

Keywords:

Exercício físico, Aptidão física, Ensino, Estilo de vida, Sedentário, Resolução de problema

Abstract

The aim of the study was to analyze changes in physical activities and physical fitness after school Physical Education classes based on the methodology based on teaching by problem solving. Participated in the study, 2 groups (G1 n = 33 and G2 n = 35) composed of students aged 17 years old. The members of G1 and G2 participated in classes on physical fitness content, through a methodology based on problem solving, during 20 classes. The members of G1 had classes that were predominantly theoretical; for G2, the classes were predominantly practical. PROESP-BR's battery of physical fitness tests and the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ-short version) were used before and after the intervention. The number of very active participants increased 21.21% in G1 and did not change in G2 (31.43%). There was a significant difference (p < 0.05) between moments (pre vs post) in G1, in flexibility and abdominal strength, and small effect for flexibility, speed and abdominal strength. In G2 there was a significant difference and small effect for flexibility, resistance and speed. It was concluded that the two didactic interventions promoted changes in the level of physical activity, but the effect was greater in the students of G1. The level of physical fitness was higher after interventions in G1 and G2. The study revealed the importance of promoting the dissemination of knowledge and values ​​about physically active life.

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Author Biography

Ademir Testa Junior, Faculdades Integradas de Jaú, Departamento de Educação Física, Jaú, São Paulo, Brasil.

Doutor em Ciências do Movimento Humano (Bolsista Capes), Mestre em Educação, Especialista em Psicopedagogia Educacional e Clínica, Especialista em Educação Física Escolar, Graduado em Licenciatura Plena em Educação Física e Graduado em Pedagogia. Docente do curso de Bacharelado em Educação Física das Faculdades Integradas de Jaú (FIJ) e da Faculdade Orígenes Lessa (FACOL). Delegado do Conselho Regional de Educação Física (CREF4/SP). Palestrante do CREF4/SP e da Óbios Vita Consultoria Empresarial e Acessibilidade. Atuou como docente substituto no departamento de Educação Física da Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho (UNESP/Bauru). Atuou como coordenador do curso de Bacharelado em Educação Física das Faculdades Integradas de Jaú. Atuou como docente dos cursos de Licenciatura e Bacharelado em Educação Física das Faculdades Integradas Padre Albino (FIPA). Atuou como coordenador de pesquisa do curso de Bacharelado em Educação Física das FIPA. Atuou como membro da Comissão de Ética no Uso de Animais das FIPA (CEUA). Atuou como revisor da Revista Praxis Educativa (ISSN:1809-4309), Revista Científica das FIJ (ISSN:1806-5597) e Revista Lecturas: Educación Fisica y deportes (1514-3465). Editor da revista MotriSaúde. Membro do Comité de Ética e Pesquisa das FIJ. Membro do Grupo de Pesquisa em Ciências da Performance Humana (UNIMEP). Elaborador e revisor de itens do INEP - ENADE/MEC em 2016, 2017 e 2019. Avaliador de cursos superiores do Guia do Estudante da editora Abril em 2017, 2018 e 2019. Avaliador de cursos MEC - in loco (BASis). Professor de Educação Básica II - Educação Física da Rede Estadual Paulista de Ensino, e também da rede pública de ensino do município de Jaú. Vencedor do PRÊMIO EDUCADOR NOTA 10 da Fundação Victor Civita em 2009, com o projeto "Movimento, Saúde e Qualidade de Vida: a Educação Física na escola". Autor dos livros: Educação Física escolar: educação para a saúde na perspectiva da resolução de problemas. Educação Física escolar: modelo de resolução de problemas, sedentarismo e aptidão física. Filosofia Cotidiana: reflexões para a vida. Membro do Panathlon Club Jaú.

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Published

2019-08-19

How to Cite

1.
Testa Junior A, Pellegrinotti IL. . Rev. Bras. Ativ. Fís. Saúde [Internet]. 2019 Aug. 19 [cited 2024 Jul. 3];24:1-7. Available from: https://rbafs.org.br/RBAFS/article/view/14190

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Original Articles