Efeito da substituição do tempo de tela e atividades físicas no lazer na percepção positiva de saúde de universitários

Authors

  • Thiago Ferreira Sousa Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, Minas Gerais, Brasil. Centro de Formação de Professores. Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Amargosa, Bahia, Brasil. http://orcid.org/0000-0002-9846-9661
  • Mariana da Silva Ferreira Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, Minas Gerais, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-2054-2179
  • Gerleison Ribeiro Barros Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, Minas Gerais, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-5122-8625
  • Gildeene Silva Farias Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, Minas Gerais, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-2810-2925

DOI:

https://doi.org/10.12820/rbafs.24e0095

Keywords:

Atividade motora, Tempo de tela, Nível de saúde, Estudantes, Estudos transversais

Abstract

This study aimed to estimate the impact of reallocation of time per day of leisure-time physical activities practice and sedentary behaviors in relation to undergraduate students' positive self-rated health in a higher education institution from Bahia, Brazil. We conducted two repeated inquiries with undergraduate students enrolled to the same institution in 2012 and 2014. Positive health self-assessment was the result of this study. Practice time per day in 17 modalities and global leisure-time physical activities, as well as 4 specific screen-based sedentary behaviors and global screen time were standardized for a 30 minute constant. The isotemporal substitution model was applied by estimating the Odds Ratio (OR) by binary logistic regression. The level of significance was 5%. 1,085 and 1,041 undergraduate students participated in the years of 2012 and 2014, respectively. Higher chances of positive self-rated health were observed when reallocating time of computer use in searches for soccer, fights or martial arts, treadmill running, and weight training. Overall, higher chances of positive self-rated health were demonstrated when reallocating 30 minutes per day from global screen time to global leisure-time physical activities (OR= 1.14; 95%CI: 1.10–1.18). In conclusion, replacing at least 30 minutes per day of computer use for searches for leisure-time physical activities maximizes positive self-rated health in college students.

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Author Biography

Thiago Ferreira Sousa, Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, Minas Gerais, Brasil. Centro de Formação de Professores. Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Amargosa, Bahia, Brasil.

Natural de Itabuna, Bahia. Possui graduação em Licenciatura plena em Educação Física pela Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, Bahia (2007), mestrado (2010) e doutorado (2014) em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, na área de atividade física relacionada à saúde. Atualmente é docente do magistério superior da Universidade Federal do Triângulo Mineiro e colaborador do Grupo de Pesquisa em Atividade Física e Saúde da Universidade Estadual de Santa Cruz. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em saúde, atuando principalmente nos seguintes temas: atividade física, excesso de peso corporal, estudos transversais e universitários.

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Published

2020-03-26

How to Cite

1.
Sousa TF, Ferreira M, Barros GR, Farias GS. Efeito da substituição do tempo de tela e atividades físicas no lazer na percepção positiva de saúde de universitários. Rev. Bras. Ativ. Fís. Saúde [Internet]. 2020 Mar. 26 [cited 2024 Dec. 22];24:1-9. Available from: https://rbafs.org.br/RBAFS/article/view/14109

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