Quality of life, stages of behavioral changes and physical activity level of Physical Education students

Autores

  • Bruna Costa Universidade Federal de Pernambuco
  • Nicelle Leão Universidade Federal de Pernambuco
  • Gilmário Batista Universidade Federal da Paraíba
  • Pedro Paes Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.12820/rbafs.v.20n5p476

Palavras-chave:

Motor Activity, Physical Education, Higher Education

Resumo

The aim of this study was to identify the stages of behavioral change (SBC) and compare quality of life (QOL) and physical activity level between first-year and last-year undergraduate Physical Education students at a public university in Pernambuco state, Northeastern Brazil. This is a descriptive study with a cross-sectional design. The sample consisted of 199 undergraduate Physical Education students, enrolled in the first, second, seventh and eighth semesters of their course, with a mean age of 21.32 ± 4.00 years, of which 61.80% were first-year students (enrolled in the first and second semesters). Behavioral change was verified with the SBC questionnaire, QOL with the WHOQOL-Bref and physical activity level with the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ). Student’s t-test and Chi-square test were used for data analysis, with a 5% significance level. The most prevalent SBC was in the Action stage (first-year students: 53.3% and last-year students: 43.9%). There were significant differences in the social (p <0.01) and environmental (p<0.01) domains. Regarding the physical activity level, 82.93% of first-year students and 86.84% of last-year students were physically active. Both groups of students showed relatively positive QOL, SBC and physical activity level, although QOL differed in terms of sociability and environmental adaptation.

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Biografia do Autor

Bruna Costa, Universidade Federal de Pernambuco

Licenciada Plena em Educação Física pela Universidade Federal de Pernambuco. Obtive participação em eventos científicos de nível Internacional. Participei do PET-Saúde (Programa de Educação Pelo Trabalho e Saúde), do projeto de Extensão Coração Saudável com idosos hipertensos. Participei no período de um semestre da monitoria da disciplina Psicologia do esporte e dos Laboratórios de Psicologia do Esporte (LabPse) e o Laboratório de Cineantropometria e Desempenho (Lacade) da Universidade Federal de Pernambuco. Aluna Pibic-CNPq (2012-2013)

Nicelle Leão, Universidade Federal de Pernambuco

Atualmente é aluna pesquisadora do GEPPHS (Grupo de Estudos e Pesquisa em Performance Humana e Saúde),e foi aluna de iniciação científica pibic/cnpq da Universidade Federal de Pernambuco(2012-2013). Tem experiência na área de Musculação na empresa Active Fitness Club, Recife-PE, e em Ginástica Laboral na empresa Movimentar, Recife-PE

Gilmário Batista, Universidade Federal da Paraíba

Possui graduação em Educação Física - Institutos Paraibanos de Educacao (1987), graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Federal da Paraíba (1994), Mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal da Paraíba (2006) e Doutorado em Ciências da Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2008). Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em voleibol de praia, atuando principalmente nos seguintes temas: voleibol de praia, qualidade de vida, broncoespasmo induzido por exercício e somatotipo

Pedro Paes, Universidade Federal de Pernambuco

Professor Adjunto do Departamento de Educação Física da Universidade Federal de Pernambuco - DEF/UFPE. Diretor do Núcleo de Educação Física e Desportos - NEFD/UFPE. Doutor em Ciências da Saúde (EERP-USP - 2011). Doutorado Sanduíche no Laboratório de Fisiología del Esfuerzo (INEF-UPM, Madrid, Espanha, 2010). Mestrado em Educação Física (UNICAMP-1999). Especialização em Aprendizagem Motora (UEPA-1994). Especialização em Treinamento Desportivo (UGF/RJ-1993). Graduado em Licenciatura Plena em Educação Física (FEP/PA-1992)

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Publicado

2015-09-01

Como Citar

1.
Costa B, Leão N, Batista G, Paes P. Quality of life, stages of behavioral changes and physical activity level of Physical Education students. Rev. Bras. Ativ. Fís. Saúde [Internet]. 1º de setembro de 2015 [citado 27º de novembro de 2021];20(5):476. Disponível em: https://rbafs.org.br/RBAFS/article/view/4478

Edição

Seção

Artigos Originais