Proceeding of Physical Education in the public university hospital: use of the AMPARO method
DOI:
https://doi.org/10.12820/rbafs.28e0303Keywords:
Comprehensive health care, Physical education, Unified Health System, Human physical conditioning, Physical fitnessAbstract
The performance of the Physical Education Professional (PEP) in “Intra-hospital care” is still recent, with no evidence and standardized information on patient care. The objective was to present and promote the “AMPARO-method” in the Physical Reconditioning Program (PRP) of the Clinical Hospital of the Federal University of Triângulo Mineiro. AMPARO means Multidimensional Assessment, Planning, Performance, Reassessment, and Orientation of activities and physical exercises, aiming at improving physical capacities related to health. More than 1600 consultations (assessments and physical exercises) were carried out. Completed the 36 PRP sessions, 31 patients, average age 46.12 ± 13.58, 25 (80.6%) female. There was an improvement in cardiovascular fitness (p < 0.001), an increase in lean mass (p = 0.025), and an increase in moderate physical activity time (p = 0.030). It is concluded that the “PRP-AMPARO Method” has been proven to be efficient in the comprehensive health care of patients assisted by PE professionals in the public university hospital.
Downloads
References
Brasil. Resolução nº 391, de 26 de agosto de 2020. Órgão: Entidades de Fiscalização do Exercício das Profissões Liberais/Conselho Federal de Educação Física. Brasília: Diário Oficial; 2020. Disponível em: <https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/resolucao-n-391-de-26-de-agosto-de-2020-274726255>
CONFEF - Conselho Federal de educação física. Documento de intervenção do profissional de educação física. Rio de Janeiro; 2002. Disponível em: <https://www.confef.org.br/confef/resolucoes/82>
ACSM - American College of Sports Medicine. Guidelines for Exercise Testing and Prescription, 11ºEd. Rio de Janeiro: Editora Guanabara Koogan; 2021.
ACSM - American College of Sports Medicine. Manual do ACSM para Avaliação da Aptidão Física Relacionada à Saúde. 3ª Ed. Rio de Janeiro: Editora Guanabara Koogan; 2017.
Physical Activity Guidelines Advisory Committee. Physical Activity Guidelines Advisory Committee Report, 2008. Washington: U.S. Department of Health and Human Services; 2008.
Jelinek M, Hossack K. Implications of Cardio-Respiratory Fitness on the Performance of Exercise Tests. Heart, Lung and Circulation. 2019;28(4):e64-6.
Shailendra P, Baldock KL, Li LSK, Bennie JA, Boyle T. Resistance Training and Mortality Risk: A Systematic Review and Meta-Analysis. Am J Prev Med. 2022;63(2):277-85.
Dutra RP, Viero VSF, Knuth AG. Inserção de profissionais de educação física no Sistema Único de Saúde: análise temporal (2007-2021). Rev. Bras. Ativ. Fís. Saúde. 2023;28:1-9
Silva PSC. Physical Education Professionals in the Unified Health System: an analysis of the brazilian registry of health institutions between 2013 and 2017 Rev. Bras. Ativ. Fís. Saúde. 2019;23:1–8.
WHO – World Health Organization. Guidelines on physical activity and sedentary behaviour, Geneva: World Health Organization; 2020. Disponível em: <https://www.who.int/publications/i/item/9789240015128>
WHO - World Health Organization. World health statistics 2018: monitoring health for the SDGs, sustainable development goals, Geneva: World Health Organization, 2018. Disponível em: <https://apps.who.int/iris/handle/10665/272596 >
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção Primária à Saúde. Departamento de Promoção da Saúde. Guia de Atividade Física para a População Brasileira [recurso eletrônico] / Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção Primária à Saúde, Departamento de Promoção da Saúde – Brasília: Ministério da Saúde, 2021. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/guia_atividade_fisica_populacao_brasileira.pdf
Brasil. Ministério da Educação. Programa: Recondicionamento Físico. Educação Física do HC-UFTM. Empresa Brasileira de Serviços Hospitalares. Hospital de Clínicas da Universidade Federal do Triângulo Mineiro, 2022. Disponível em:< https://www.gov.br/ebserh/pt-br/hospitais-universitarios/regiao-sudeste/hc-uftm/documentos/planos-e-programas/Programa_Recondicionamento_Fisicofinal.pdf >
Brasil. Ministério da Educação. Empresa Brasileira de Serviços Hospitalares (EBSERH). Manual: Ginástica Laboral. Empresa Brasileira de Serviços Hospitalares. Hospital de Clínicas da Universidade Federal do Triângulo Mineiro, 2022. Disponível em: <https://www.gov.br/ebserh/pt-br/hospitais-universitarios/regiao-sudeste/hc-uftm/documentos/manuais/ManualGinsticaLaboral.pdf>
Brasil. Ministério da Educação. Empresa Brasileira de Serviços Hospitalares (EBSERH). Teste de caminhada de seis minutos na avaliação do recondicionamento físico. Empresa Brasileira de Serviços Hospitalares. Hospital de Clínicas da Universidade Federal do Triângulo Mineiro, 2021. Disponível em: < https://www.gov.br/ebserh/pt-br/hospitais-universitarios/regiao-sudeste/hc-uftm/documentos/pops/TC6mrecondicionamentofsicofinal.pdf>
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Brazilian Journal of Physical Activity & Health
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.